سفارش تبلیغ
صبا ویژن

منتظر المهدی(عج)

در ادامه مطلب می خوانید:

     *زنان در حکومت قائم آل محمد علیه السلام چه می‏کنند، چه کسانی هستند، چند نفرند، از کجا می‏آیند و چه مسؤولیتی بر عهده دارند؟

     *روایاتی که بیانگر حضور 50 زن در بین یاران اصلی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌باشد.

     *روایاتی که حضور 400 زن آسمانی را در حکومت حضرت مهدی‌ (عج) مطرح می‌کنند.


 

با نگرش دقیق می‌توان گفت در هیچ مکتب و گرایشی مانند مکتب اسلام حریم وحقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته است. در دیدگاه اسلام زن به عنوان شخصیتی گران بها در ابعاد مختلف ایفای نقش می‌کند، اما حریم و مدار او هرگز با مردان آمیخته نمی‌شود، مکان‌های عمومی، جلوه گاه جاذبه‌های جنسی او نیست؛ رسالت و ایفای نقش اجتماعی او، همسرداری، خانه‌داری و تربیت فرزند را کم‌رنگ نمی‌کند؛ میان افراطِ اختلاط و تفریط محدودیت، راه سوم «حریم» را در پیش گرفته است و غیرت و عفت او، راه هر گونه ابتذال جنسی و التذاذ را بر اغیار بسته است.

قرآن کریم زن را فوق مسایل گروهی و قبیله‌ای مطرح می‌سازد و به او شخصیتی جهانی می‌بخشد به گونه‌ای که زن نیک کرداری چون همسر فرعون را برای همة مؤمنان ـ اعم از مرد و زن ـ به عنوان الگو معرفی می‌نماید.

در طول تاریخ اگر مردان نقش آفرین و تاریخ‌ساز را مشاهده می‌کنیم، در کنار آنان نقش زنانی موفق و تأثیرگذار را نیز نباید فراموش کنیم.

در همة انقلاب‌ها زنان تأثیر فراوانی در پیشبرد اهداف آن انقلاب داشته‌اند. انقلاب جهانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ‌که اهداف همة انبیا و اولیای الهی به طور کامل در آن تحقق پیدا خواهد کرد ـ نیز از این مطلب مستثنا نخواهد بود و زنان نقش مؤثری در پیروزی حق بر باطل و تحقق دولت کریمة مهدوی ایفا خواهند کرد

 دختران و زنان در آفرینش امت واحده اسلام و تشکیل حکومت جهانی موعود، جایگاهی ویژه دارند تا آنجا که تعدادی از یاران راستین حضرت بقیة الله الاعظم (عج)، زنان با ایمان خواهند بود. تقابل و چالش‌های زندگی دختران و زنان دهکده جهانی با معیارهای حکومت آسمانی موعود آخرالزمان، تقابل الهی زیستن و شیطانی زیستن است. در عصر کنونی فراز و نشیب‌های فراوانی، فراروی دختران و زنان است. آنان باید مراقب باشند تا در ورطه‌ی ایسم‌ها و نحله‌ها و گرایش‌های فکری شیطان گرفتار نگردند. تمسک به وحی و حفظ اصالت و هویت، عناصر حفظ کرامت و شرافت دختران و زنان در حکومت جهانی موعود است. عناصری که در همه زمان‌ها و زمین‌ها از حقیقت وجودی و شرافت و کرامت دختران و زنان پاسداری می‌کند.<زنان اولین کسانی‏اند که افتخار آموزگاری بشر را به عهده گرفته‏اند و دامانشان کانون شکل‏گیری تمام فضیلت‏ها است.

امروزه میلیون ها زن و مرد مسلمان در جهان وجود دارند که به خاطر اطاعت از امام در مقابل دشمنان و برنامه ها ی آنها ایستادگی می کنند واگر چیزی غیر از این باشد نباید خود را مسلمان بدانند.

زنان مسلمانی که مردان خود را دعوت و تشویق به مبارزه با دشمنان اسلام می کنند همانند 8 سال جنگ دفاع مقدس یا همانند آن دسته از زنانی ایرانی که به پشتوانه ولایت فقیه برخاستند و حتی در کنار امام خمینی (ره) در پاریس مشغول به تبلیغ انقلاب اسلامی بودند.

ولی دشمن سالهاست که برای مسلمانان جهان خواب دیده است. او قصد دارد همان سرگرمی که در جامعه از وجود زن برای جامعه خود ایجاد نموده است برای نسل جوان مسلمان نیز این ایجادکند و این همان زنگ خطری است که نایبان عام امام عصر (عج) بارها به مردم مسلمان جهان گوشزد کرده اند پس همه باید آگاه باشیم.

اگر در عصر غیبت تلاش کنیم به آن خودسازی و درک حضور امام خود برسیم همانا از کسانی خواهیم بود که امام خود را درک کرده اند حتی اگر از نظرها غایب باشد.

 

 زنان در حکومت قائم آل محمد علیه السلام چه می‏کنند، چه کسانی هستند، چند نفرند، از کجا می‏آیند و چه مسؤولیتی بر عهده دارند؟

 بر اساس برخی از روایات، حضور و نقش این زنان از نظر زمان و موقعیت، چهار گونه است:

 اولین گروه از زنانی که به محضر امام زمان می‏شتابند آنهایند که در آن ایّام می‏زیسته‏اند و همانند دیگر یاران امام علیه السلام به هنگام ظهور در حرم امن الهی به خدمت امام علیه السلام می‏رسند.امّ سلمه ضمن حدیثی درباره علایم ظهور، از پیامبر روایت کرده است که فرمود:

در آن هنگام پناهنده‏ای به حرم امن الهی پناه می‏آورد و مردم همانند کبوترانی که از چهار سمت به یک سو هجوم می‏برند به سوی او جمع می‏شوند تا اینکه در نزد آن حضرت سیصد و چهارده نفر گرد آمده که برخی از آنان زن می‏باشند که بر هر جبار و جبار زاده‏ای پیروز می‏شود.1

 

دسته دوم چهارصد بانوی برگزیده هستند که خداوند برای حکومت جهانی حضرت ولی عصر علیه السلام در آسمان ذخیره کرده است و با ظهور آن حضرت به همراه حضرت عیسی علیه السلام به زمین می‏آیند.

 از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده است که:

عیسی بن مریم به همراه هشتصد مرد و چهارصد زن از بهترین و شایسته‏ترین افراد روی زمین فرود خواهد آمد. 2

در اینکه این زنان از امتهای پیشین هستند یا امت اسلامی زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و معصومین علیهم السلام هستند یا از دورانهای مختلف، و از چه زمان و به چه علت به آسمان برده شده‏اند و برای عهده داری منصبی در حکومت حضرت می‏آیند یا برای مسایل دیگر؟ اینها پرسش‏هایی است که این حدیث از آن چیزی نمی‏گوید.

 

سومین گروه از یاوران حضرت بقیة‏الله علیه السلام زنانی هستند که خداوند به برکت ظهور امام زمان آنها را زنده خواهد کرد و بار دیگر به دنیا رجعت خواهندنمود. این گروه دو دسته‏اند: برخی با نام و نشان از زنده شدنشان خبر داده شده و برخی دیگر فقط از آمدنشان سخن به میان آمده است.

در منابع معتبر اسلامی نام سیزده زن یاد می‏شود که به هنگام ظهور قائم آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم زنده خواهند شد و در لشکر امام زمان به مداوای مجروحان جنگی و سرپرستی بیماران خواهند پرداخت.

طبری در دلائل الامامه، از مفضل بن عمر نقل کرده که امام صادق فرمود: همراه قائم (آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم ) سیزده زن خواهند بود. گفتم آنها را برای چه کاری می‏خواهد؟

فرمود: به مداوای مجروحان پرداخته، سرپرستی بیماران را به عهده خواهند گرفت. عرض کردم: نام آنها را بفرمایید. فرمود: قنواء، دختر رشید هجری، ام ایمن، حبابه والبیه، سمیه، مادر عمار یاسر، زبیده ام خالد احمسیّه، ام سعید حنفیه، صیانه ماشطه، ام خالد جهنّیه.3

صیانه ماشطه در زمان حضرت موسی می‏زیسته است و مادر عمار یاسر در ابتدای بعثت به شهادت رسید. حبابه در زمان علی علیه السلام و قنواء در زمان امام حسن و امام حسین علیه السلام و بقیه در زمان‏های دیگر زندگی می‏کرده‏اند. این گروه سیزده نفری رجعت خواهند کرد و خداوند برای قدردانی از آنها، به برکت امام زمان آنها را زنده خواهد کرد.

 چهارمین گروه یاوران امام زمان بانوان پرهیزکاری هستند که پیش از ظهور بقیة‏الله رحلت کرده‏اند. به ایشان گفته می‏شود امام تو ظاهر گشته است، اگر مایلی می‏توانی حضور داشته باشی. آنان نیز به اراده پروردگار زنده خواهند شد

رجعت زنان مربوط به گروه خاصی نیست و هر بانویی خود را با خواسته‏ها و شرایط زندگی در حکومت مهدی آل محمد علیه السلام تطبیق دهد ممکن است در آینده از رحمت خداوندی بهره‏مند گشته، برای یاری امام زنده شود. یکی از آن شرایط خواندن دعای عهد است که در فرد، نوعی آمادگی برای پذیرش حکومت آخرین ذخیره الهی ایجاد می‏کند. به فرموده امام صادق علیه السلام : هر که چهل صبح دعای عهد را بخواند از یاوران قائم ما باشد و اگر هم پیش از ظهور آن حضرت از دنیا برود خداوند او را از قبر بیرون آورد تا در خدمت آن حضرت باشد... 4

 روایاتی که بیانگر حضور 50 زن در بین یاران اصلی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌باشد: 

امام باقر علیه السلام می‌فرمایند:

«به خدا قسم سیصد و سیزده نفر می‌آیند، که پنجاه نفر از این عده زن هستند.»[2]

در روایات 313 نفر را دستیاران و حکام حضرت معرفی می‌کنند: آنان وزیران اویند که از جانب او سنگینی بار حکومت را بر دوش می‌کشند» و «هُم النُّجَبَاءِ وَ الْقُضَاةُ و َالْحُکَّام وَ الْفُقَهَاء فِی الدِّین». «آنان برترین ها، قاضیان، حاکمان و فقیهان در دین‌اند.»[3]

امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: «در زمان حکومت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به همة مردم حکمت و علم بیاموزند؛ تا آن جا که زنان در خانه‌ها با کتاب خدا و سنت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم قضاوت می‌کنند.»

 

روایاتی که حضور 400 زن آسمانی را در حکومت حضرت مهدی‌ (عج) مطرح می‌کنند: 

از پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم نقل شده است: «عیسی بن مریم به همراه هشتصد مرد و چهارصد زن از بهترین و شایسته‌ترین افراد، روی زمین خواهد آمد.»

3. رجعت زنان نیز در بعضی از روایات مطرح شده است: 

امام صادق علیه السلام به مفضل بن عمر فرمودند: «همراه حضرت قائم علیه السلام سیزده زن هستند.... گفتم: آن سیزده نفر را نام ببرید. فرمود: قنوا دختر رشید، امّ ایمن، حبابه والبیه، سمیه مادر عمار یاسر، زبیده، ام خالد احمیه، امّ سعید حنفیّه، صیانه ماشطه و ام خالد جهنّبیه»

این افراد هر کدام در جهتی و عمدتاً در جهاد با دشمنان خدا از خود شایستگی‌هایی نشان داده‌اند. برخی از آنان مانند صیانه، مادر چند شهید بوده است و خود نیز با وضعی جانسوز به شهادت رسید.

برخی چون سمیّه در راه دفاع از عقیدة خود سخت‌ترین شکنجه‌ها را تحمل کرده و تا پای جان از عقیدة خود دفاع کرده‌اند.[8] برخی نیز به خاطر پاکی و شایستگی‌هایی که در وجود خود داشته‌اند افتخار مصاحبت با پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم و امامان معصوم علیهم السلام را در کارنامة خود دارند و مورد عنایات ویژة معصومان علیهم السلام قرار گرفته‌اند و ثابت کرده‌اند که در حکومت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز می‌توانند نقش آفرینی نمایند.

 

با توجه به روایاتی که بیان‌گر حضور زنان در حکومت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌باشد، نقش زنان را در موارد زیر می‌توان جستجو کرد:

نمایندگی از جانب جامعة زنان در حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، انجام فعالیت‌های فرهنگی و پاسخ گویی به مسائل شرعی بانوان، مدیریت و برنامه‌ریزی، پیام رسانی و برحذر داشتن مردم از فرهنگ شیطانی دجال،[9] مداوای زخمی‌ها و پرستاری از بیماران، رساندن مهمات و آب و غذا به رزمندگان، تشویق رزمندگان برای عزیمت به جبهه و تشویق آن‌ها در صحنه نبرد و روحیه بخشیدن به رزمندگان و....

از آن جا که یکی از مهم‌ترین راههای نقش آفرینی ایجاد الگوهای رفتاری است، این زنان می‌توانند برای بانوان عصر ما اسوه و الگوی رفتاری باشند. بانوان منتظر، نظیر دوران انقلاب و دفاع مقدس؛ می‌توانند با کسب ویژگی‌های بارز این بانوان سرافراز، خود را به قافلة یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نزدیک نمایند.

با مطالعة زندگی این بانوان نمونه به نکات مهم و ویژگی‌های بارزی برخورد می‌کنیم؛ مانند:

ایمان و عشق به خدا، امام شناسی و معرفت نسبت به حجت خدا، تولی و تبری، شهادت طلبی، صبر و استقامت در راه خدا، گذشتن از جان و مال و اولاد برای حفظ دین، عبادت و بندگی خالصانة خدا، آموختن احکام شرعی و آشنایی با مسائل حلال و حرام، انجام امور عام المنفعه و گره گشایی از کار مردم، ارتباط با قرآن کریم، تربیت فرزندان صالح و...

 منابع:

1. مجمع الزوائد، ج7، ص315؛ معجم احادیث الامام المهدی، ج1، ص500.

2. معجم الامام المهدی، ج1، ص534؛ به نقل از فردوس‏الاخبار، ج5، ص515.

3. دلائل الامامة، ص260.

4. سفینة‏البحار، ج2، ص294.

5. تحریم / 11.

 6 . بحارالانوار، ج 52، ص223، حدیث 87..

7 . معجم احادیث الامام المهدی، ج5، ص37.

8 . الغیبة نعمانی، ص239.

9 . معجم احادیث الامام المهدی، ج5، ص515.

10 . اثباة الهداة، ج7، صص150-171.

11 . منهاج الدموع، ص93.

12 . سفینة البحار، ج4، ص303.

13 . کنزالعمال، ج14، ص602.



ادامه مطلب

+ نوشته شده در دوشنبه 89/11/11 ساعت 1:15 عصر توسط منتظر | نظر

تمامی مطالب این وبلاگ محفوظ می باشد
طراحی شده توسط گنبدطلای امام رضا




منوی اصلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
عناوین مطالب وبلاگ

درباره ی وبلاگ

لحظات انتظار

آرشیو مطالب

آخرین پست های وبلاگ

ظهور نزدیک است
ظهور نزدیک است (نگاهی به تحولات مصر)
313 نفر
نقش زنان در حکومت امام زمان
125نشانه عمومی آخرالزمان در بیان امام صادق(ع)
آموزش مجازی معارف مهدویت
چگونه باشیم تا امام زمان به ملاقاتمان بیایند؟
فواید دعا برای فرج امام مهدی(عج)
sms با موضوع امام مهدی(عج)
شعر
حوادث آسمانی و غیر طبیعی هنگام ظهور
مردم در آخرالزمان
مهدی(عج)
فراماسونری
فراماسونری 2
[همه عناوین(16)]

پیوند ها

سایت رهبران شیعه

;http://rahil.ir" > http://rahil.ir/banner-bahrain.gif" alt='ثبت نام استشهدایون داوطلب اعزام به بحرین

?????????

محراب اندیشه بزرگترین گروه ارزشی کشور
درس زندگی
در انتظار منجی... نشانه های ظهور
گنبدطلای امام رضا

امکانات


Powered by BLOGFA
File Hosting by Persian Gig